Sfanta noastra manipulare (3) Judecatorul CRITIC


Exista o parte pozitiva a criticii – critica constructiva – care este foarte necesara. Din pricina aceasta nu il numesc pe acest manipulator “criticul” ci “judecatorul critic”. Mustrarea dupa voia lui Dumnezeu duce la schimbare, la pocainta si Biserica are nevoie de aceasta critica constructiva. Insa critica sanatoasa se afla in antagonie cu critica distructiva, manipulatoare, care il inrobeste pe om si il subjuga.

Judecatorul critic iti urmareste toate miscarile si parca isi noteaza orice greseala faci. Are o memorie foarte buna a greselilor tale, dar foarte slaba a propriilor lui greseli. De fapt, are impresia ca lui nu i se aplica cuvantul “greseala”, pentru ca el se vede deasupra oricarei greseli. Judecata critica vine dintr-o convingere gresita cum ca, daca e in stare sa condamne si sa evidentieze greselile altora, greselile lui se vor estompa. El crede ca daca te va face sa te simti vinovat, propria lui vinovatie va disparea. Judecatorul critic e un narcisist nefericit, aflat intr-o permanenta zbatere interioara care il dezmembreaza emotional si spiritual. Singura lui sansa de reabilitare e pocainta sincera dar, fiind prea preocupat sa ii critice pe ceilalti, el nu mai are timp de pocainta personala.

Tipul acesta de manipulare mai e numit si “ochiul soacrei”. Soacrele (NOTA: nu chiar toate, recunosc!) sunt printre cei mai eficienti manipulatori, pentru ca sunt experte in judecata critica. In ochii lor, nicio persoana nu se va ridica la nivelul propriului copil. Ele isi simt pozitia periclitata cand li se casatoreste copilul si se agata de inima propriului copil, enuntand tot felul de judecati critice la adresa sotului/sotiei acestuia. Sunt convins ca ai intalnit persoane pentru care, orice faceai, nu erai suficient de bun si erai criticat in permanenta. Nu-i asa ca, la un moment dat, ai avut sentimentul ca esti sufocat de astfel de critici? Manios si revoltat, poate ca ti-ai spus: “Doamne, iarta-ma, dar chiar nimic din ce fac nu e bun?”

Cum te manipuleaza judecatorul critic? Din cauza criticilor repetate, ajungi sa iti dezvolti un fel de fobie obsesiva fata de parerea lui. Cand vine sa predice, automat te intrebi ce va mai spune impotriva ta. Daca te invita la o cafea, ai mari emotii, pentru ca stii ca se va napusti asupra ta. Cand te asteapta la usa bisericii, te gandesti daca usa de incendiu nu e cumva deschisa. Atat de mult te-ai saturat sa fii criticat, incat – fara sa vrei – orice actiune ai incepe, te gandesti ce o sa zica judecatorul critic. Dar, daca esti atent, prin asta el deja ti-a furat libertatea si bucuria. Tu nu mai ai libertatea de a gandi si de a alege liber si, in consecinta, incerci sa ii faci pe plac judecatorului critic. Speri prin asta – dar in mod inutil, zic eu – ca vei scapa de judecatile lui aspre si impovoratoare. Manipulatorul acesta posesiv si intruziv se hraneste din vinovatia si frica celorlalti si asta va incerca sa faca: sa cultive in permanenta o stare de vinovatie impovaratoare in vietile celor cu care intra in contact.

Manipulatorul acesta este mult mai eficient si mai puternic decat ne imaginam. In Galateni 2 ne este relatat modul in care apostolul Petru (dar si Barnaba, unul dintre colaboratorii intimi ai lui Pavel) a cazut in capcana fratilor evrei care erau plini de duhul acesta de judecata critica. Pentru a evita criticile si parerile aspre ale fratilor veniti din Iudeea, Petru se comporta duplicitar si actioneaza in mod fatarnic. Este greu de imaginat cum “sfantul” Petru – da, el, cel cu cheile Imparatiei – a putut fi manipulat in felul acesta. A fost nevoie de un Pavel care sa se ridice ferm si sa-i condamne atat pe manipulatori, dar si pe cei care s-au lasat manipulati. De ce sa ii condamne si pe ei? Pentru ca cei manipulati de judecatorii critici sunt dependenti de parerile oamenilor. Ei vor sa le faca oamenilor pe plac si sa le castige simpatia. Valoarea lor de sine este data de ceea ce spun ceilalti si prin asta devin vulnerabili si usor de amagit.

Cum te opui acestui tip de manipulare? Recunosc ca nu e prea usor, pentru ca mai toti oamenii cauta sa se faca placuti celorlalti. Va ofer, totusi, cateva sugestii practice. In primul rand va trebui sa invatam sa nu depindem de parerile oamenilor si sa nu ne extragem valoarea – stima de sine –  din ceea ce spun ei, ci din relatia noastra cu Dumnezeu. Pavel le spune galatenilor: “Daca as mai cauta sa plac oamenilor, n-as mai mai fi robul lui Hristos.” (Galateni 1:10) Nu cauta sa-i multumesti pe oameni, ci cauta sa ll multumesti pe Dumnezeu. Fii cu adevarat robul lui Dumnezeu si niciun om nu te va putea inrobi!  In al doilea rand, o biserica se poate proteja de acesti manipulatori cand le descopera motivatiile. Asta face Pavel in epistola catre Galateni – un studiu de caz excelent despre manipulare – si asta va trebui sa facem si noi. Care e motivatia criticii? Ce urmareste, de fapt, cel ce critica agresiv biserica? Si, in al treilea rand, vezi cate solutii practice la problemele semnalate ofera judecatorii critici. De regula, ei sunt buni la a semnala probleme – reale sau imaginare – dar nu sunt in stare sa ofere solutii practice. Cere-le sa ofere solutii, nu doar sa prezinte probleme. Daca ei nu sunt parte a solutiei, atunci inseamna ca sunt parte a problemei. Si de ce sa ne incurcam cu oameni care ne fac, in permanenta, probleme?

“Ramaneti dar tari si nu va plecati iarasi sub jugul robiei.” (Galatenti 5:1)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.